Follow

En riktig träningsvecka

Grundskolans sista påsklov börjar nu lida mot sitt slut och vi kan nu konstatera att endast 44 skoldagar återstår innan sommarlov och därefter ett nytt steg i livet som ska ta fart. Just nu känns det otroligt skönt och roligt på alla sätt och vis.
Påsklovet har däremot varit allt annat än lov för Mirakel. Två riktigt bra dressyrträningar och en riktig motivationshöjande hoppträning har avklarats under veckan.
Tanken var även att jag skulle hinna ikapp lite med skolarbetet efter alla nationella prov som redan har tagit bort för många arbetsdagar, men självklart hittar man tusen andra saker som är mycket roligare än att plugga. För att nämna några saker som jag mycket hellre gör än pluggar är till exempel rida, putsa utrustning (som jag egentligen inte älskar), blogga, träffa släkt och vänner, åka till Stockholm och till och med mocka hagen. Att äta ligger självklart alltid före skolan! Äta bör man annars dör man.
 
Träna har vi iallafall gjort och bra har det gått!
I dressyren har vi mycket fokus på lösgörande arbete och att han verkligen släpper sin underhals, kanske inte sista rycket men iallafall ett rejält för att få bort den nu. Träningen har redan på den här veckan gjort stora skillnader på oss båda och han blir riktigt fin på träningarna just nu. Ser fram emot när vi kommit ännu lite längre. Känslan av att vårt team tror på oss trots vår långa och krokiga väg att gå, är en obeskrivligt härlig känsla!
 
Idag hopptränade vi på utebanan för första gången på närmare ett halv år! Han kom med många åsikter men en fantastisk känsla. Det känns riktigt kul när banor på 80cm inte är något problem och energin är det absolut inga fel på! Inför framtiden vill vi högre men det finns så mycket tid att hinna ta oss dit på så det fixar vi.
Höjden är inte det svåra på våra träningar utan det är tiden där emellan. Idag hade vi energin som jag så länge har saknat och den attityd han visade idag gjorde mig bara glad, trots att jag var lite väl nära marken ibland.. Det var lite som att han gav mig alla bocksprång som han aldrig har gjort, men man kan inte bli sur på att han är taggad.
Bjuder på dagens sista runda. Lite trött mot slutet men inte alls som förut! Trots energikrävande övningar och en högre press på honom än tidigare.
2016-04-02 @ 22:50:44 Permalink Ridsport Kommentarer (0)

Göteborg

Helg och påsklov. Perfekt kombination med en dag på Göteborg horseshow med vunna biljetter, stor tumme upp! Dessutom ska jag möte upp en riktigt fin vän vilket ska blir lika kul som alltid. 
Blir första gången för mig på tävlingarna så det ska bli riktigt roligt! 

Denna gången valde vi att ta tåget ner för att slippa köra så långt. Vilket inte var ett jättebra val, som vanligt. 
Jag är så sjukt trött på tågtrafiken, alltid ska det vara något som strular. Jag åker inte tåg jätteofta men de gånger jag åker har jag nog aldrig kommit fram i tid.. Banarbete, för tinga lastbilar på broar, bilar på spåret och signalfel. Alltid är det nåt. Senast jag åkte tog det ca 5h till Stockholm som är knappt 3h bort med bil. Idag blev vi ståendes i Örebro i ca 1,5h eftersom det var en bil på spåret, bakom oss. I och med det + signalfel förväntas vi åka till Göteborg på knappt 8h.. Nästan så man blir förvånad när vi faktiskt är påväg och inte står still. 
Tågtrafiken är lite som busstrafiken, den är aldrig i tid. Skillnaden är dock att tågen blir försenade pga att det händer något längs vägen medan bussarna blir sena eftersom tidsschemat verkar vara satt av en sann tidsoptimist. 
Men vad kan man förvänta sig? Vi ska åka mer kollektivt men det är ändå ingen som orkar bry sig om den och utveckla den framåt så pass mycket som skulle behövas. 
Känns bra att bo på landet och vara tvungen att ta bilen till allt eftersom de få bussar som fanns prioriteras bort. 
Hjälpa miljön var det, eller?
2016-03-24 @ 18:31:52 Permalink Min vardag Kommentarer (0)

Funny Girl

Har ägnat en stund nu under kvällen för en återblick av gamla videor på Elicia, Mirakel och Fanny.
Fanny, eller Funny Girl som hon egentligen hette, var en så otroligt underbar ponny. Allt man kunde önska sig fanns i den lilla kroppen. Dessutom syster till Mirakel på pappans sida.
 
Fanny stod på klubben i några år där hon tyvärr drabbades av kolik, hon drabbades fler gånger per år än vad man hoppas att en häst ska behöva uppleva under hela sin livstid. Den stackars ponnyn var mer dålig än frisk, men när hon väl var både frisk och hel var hon en riktigt stjärna. Det har nu redan hunnit gå mer än ett halvår sedan hon fick somna in.
Hon var en underbar liten ponny på 134cm med ett hjärta av guld. Hon skulle antagligen haft en framtid som resulterat i en tränings och tävlingskarriär med en utvecklingskurva pekandes rakt uppåt, om hon inte hade haft sina sjukdomar. Jag var en av få som fick äran att rida henne. Jag red henne väldigt mycket och var med i hennes uteckling och utbildning. Det var helt fantastiskt att få den chansen!
Ungefär ett år i sträck lyckades vi hålla henne helt frisk och skadefri, under den tiden levde vi livet på topp och tränade och hann till och med starta ett par tävlingar.
 
Den sista hopptävlingen vi deltog på.
 
Vi tränade och utvecklades i en rask takt för att ligga så pass mycket efter i utbildningen. Vi deltog i KM i både dressyr och hoppning. Hon var så duktig, ung och grön men så trygg och klok. Hon gjorde aldrig något för att vara dum utan ville alltid alla väl och försökte sitt bästa i alla lägen. Har aldrig mött en individ med en så otroligt stark kämparglöd. Trots oräkneliga sprutningar och veterinärbesök var hon alltid sitt lika glada jag när man var där.
Hon utvecklades och lärde sig snabbt, precis som Mirakel. Det kanske går i släkten? Under det här året lyckades vi få till en fin form och en del muskler kom tillbaka. Det kändes som att nu är det slut på skador och elände. Nu är det äntligen vår tid att få glänsa.
Men icke sa nicke. Under våren fick hon fång. Dessvärre med både sänkning och hovbensrotation vilket senare ledde till att hon inte fixade det längre. Vi gjorde vad vi kunde men iband räcker det inte, hur mycket man än önskar det.
I ett sånt läge är det bättre att låta henne få galoppera på de evigt gröna ängarna istället och slippa smärtan.
 
Från ett pass när hon var påväg igång efter en periods vila p.g.a skada.
 
Jag är evigt tacksam för att fått chansen att uppleva denna underbara individ.
Med en tår i ögat hoppas jag du förstod hur mycket du betydde för mig, jag älskar dig så och saknar dig minst lika mycket. Jag hoppas du fortfarande får vila i frid på dina evigt gröna ängar. Jag hoppas vi ses någon gång i framtiden.
2016-03-18 @ 23:36:04 Permalink Ridsport Kommentarer (0)

Dressyrtävling

Igår gjorde jag och Mirakel vår dressyrtävlings debut för året. Vi red en LC.1 på 62,7%. Dock hade jag hoppats på lite mer innan själva starten eftersom han har varit så otroligt fin under veckan. Men med den dagsform vi hade och den framridningsmöjlighet som finns på vintern får jag vara nöjd med 62.
Framridningen var som förväntat stenhård och isig, vilket banorna alltid är på vintern så det är inget konstigt med det, vilket gjorde att han stod emot väldigt mycket redan från första steget. Jag behöver få honom att gå fram rejält från början för annars går han in i någon form av slö-lunk och är han väl där är det svårt att få honom ur den. Han var ändå fin i sidorna och kändes väldigt rund och mjuk hela tiden vilket var anledningen till att vi ändå fick så pass bra poäng.
Vi fick en kvart i collectingring vilket jag kan tycka är både bra och dåligt. Bra för att man får känna på ett riktigt underlag och inte halka runt ute på en iskall isplan, men också rätt krångligt för det är verkligen inte mycket plats där. Jag tycker det är nog så trångt att rida där själv..
Framridningen blev dessutom ca 10 minuter för lång, jag kände att han började bli trött i ryggen när det var knappt två ryttare kvar innan mig. Det får vi ta lärdom av till nästa tävling som är vecka 13 i Falun.
 
Har börjat vela lite kring vilket program jag ska rida i Falun.. Jag vill rida LC eftersom det antagligen är där jag kan plocka poäng och kanske få en bättre prestation men samtidigt vill jag rida LB.n. Vill rida den eftersom mitt mål var att rida LC första tävlingen och sen så gott som aldrig mer. Men samtidigt så vill jag vara säker på att vi kan prestera någorlunda i klassen, är inte så kul att rida runt på 50%.
Men som det ser ut just nu tänker jag starta LB.n i Falun. Hade jag haft en bättre framridning igår hade jag med stor sannorlikhet hamnat runt 65%, eftersom de små missar vi hade tack vare den bristande energin drog ner slutresultatet. Därför tror jag ändå på en start runt 60% även i LB.1an. Är ändå ett par veckor kvar så jag hinner träna några gånger till iallafall.
 
Film från gårdagen.
2016-03-13 @ 15:35:00 Permalink Ridsport Kommentarer (0)

Tävlingsdebut och nationella prov

V.10, 8 veckor in på vårterminen i 9an som därmed också är den sista terminen i grundskolan. Riktigt skönt tycker jag! Fredagen före lovet var jag och en vän på en provapå dag på Soltorg vilket kändes riktigt bra. Jag ser nu fakiskt fram emot hösten.
Fram till dess ska dock väldigt många prov genomföras. Dels vanliga kursprov men också de nationella proven som drar igång på riktigt nu på onsdag. 9-13 är det satt för spanska prov, läsa skriva och höra ska avklaras. Därefter muntligt på torsdag, dagen efter.
 
Däremot ser jag fram emot helgen riktigt ordentligt för då ska jag och Mirakel nämligen göra vår årsdebut på tävlingsbanan. Det är den här gången i dressyr och vi ska rida en LC.1. Tanken är att vi ska lämna LC- klasserna efter helgen och sakta men säkert jobba oss uppåt i klasserna.
Det som avgör är känslan, omdömet och till viss del procenten. Känner jag att procenten är låga i LC.n (vilket brukar stämma överrens med känslan) kommer jag inte gå upp i LB bara för att, utan då får vi träna vidare.
Red Mirakel på åkern idag för att kunna ta igenom honom lite mer rejält nu efter min vecka i fjällen. Riktigt pigg var han men också väldigt, väldigt fin! Otroligt kul att jag nu behöver göra så lite och med små hjälper för att få samma resultat som förut men då med mer slit. Framstegen börjar dugga tätt nu i både dressyren och hoppningen!
2016-03-07 @ 22:03:00 Permalink Min vardag Kommentarer (0)

Massa moln

Dessvärre har det varit moln alla dar utom i söndags och måndags. 
Men semester är det ändå och lika skönt är det att vara ledig nu som de lite soligare dagarna.

Några halvdystra bilder kan jag ändå ge er bara för sakens skull.



2016-03-02 @ 21:34:07 Permalink Bilder Kommentarer (0)

I ett vinterparadis

Vecka 9, äntligen sportlov. Tack gode Gud! Själv spenderar jag mitt lov i våra svenska underbara fjäll. 
Jag tänker satsa på att berätta om min vecka i bilder i år mycket eftersom förra årets tanke aldrig kom ner i ord.. 

Idag var förmodligen veckans finaste dag, vilket vi tog vara på genom att gå på en tur till faktiskt Dalarnas högsta fjäll, Storvätteshågna. En solig och bitvis vindstilla tur som resulterade i en rätt okej utsikt.




2016-02-29 @ 23:19:52 Permalink Bilder Kommentarer (0)

Positiv

Är så otroligt glad för tillfället, de kommande veckorna kommer bli så otroligt bra! 
För att börja någonstans så vann jag för fjärde året i rad klubbens championat som innebär att jag får tävla gratis med en häst & start per tävling under hela året. Vilket jag alltså har haft förmånen att få göra nu i de senaste 4 åren vilket är helt otroligt. 
Middag med klubben samma kväll, lika kul som alltid att få träffas och prata om allt mellan himmel och jord. 
Detta var alltså i lördags och igår började jag och pappa dagen med en tur till Romme alpin. Fint väder och roligt sällskap. 
Vid 3 åkte jag och mamma till ett ridhus och tränade med Mirakel. Red igenom LC:1an ett par gånger och fick verkligen känna på både botten och toppen. Bra ändå att få känna så stora kontraster och veta vad skillnaden i ritterna är. Nu känner jag mig väl förbered inför årets första dressyrtävling v. 10 som äger rum i Svärdsjö. Ska bli riktigt kul att få komma igång igen! 
 
Igår fick jag äntligen träffa en riktigt efterlängtad vän. Veckans höjdpunkt, helt klart!
 
Idag har jag gjort några sidor religion och ridit en tur på Mirakel, väldigt seg dag men det kan vara ganska skönt det med ibland.

I morgon ska jag träna dressyr med Mirakel vilket ska bli väldigt spännande då han har gått fler dagar på rad nu än vanligt. Förhoppningsvis har vi lite energi kvar iallafall.
Även ett spanska prov ska hinnas med i morgon eftermiddag. Börjar tröttna på prov nu och då har alla nationella prov inte hunnit börja..
Avslutar veckan med ett spanska prov och startar veckan efter lovet med detsamma. Onsdag v. 10 har jag spanska nationella från så gott som morgon till kväll. Men någonstans är det ändå skönt att det är så intensivt så man blir av med det.
 
Under lovet kommer jag dra iväg till fjällen och bara åka skidor och mysa. Inte många varv ska göras då, ett perfekt lov enligt mig.
Tanken är även att jag ska lyckas träffa ännu en väldigt efterlängtad vän på väg hem, men mer om det senare när jag vet hur det blir.
2016-02-24 @ 21:09:47 Permalink Bilder Kommentarer (0)

Från en gnistrande vinterdag

Bjuder idag på några bilder från en av vinterns finaste dag.
Strålande sol, gnistrande rimfrost och lagom kallt. Det enda som fattades var några decimeter mer snö. Men annars en perfekt vinterdag i mina ögon!
 
 
 
2016-02-19 @ 21:24:00 Permalink Bilder Kommentarer (1)

Galoppombyten på schemat, eller?

Mirakel var som en tickande bomb idag. Lite skillnad mot i söndags! Skritt var en väldigt överskattad gångart och man kan ju alltid försöka lura matte att grässtråt i diket är livsfarligt och kommer att anfalla när som helst. Såg han något som han kunde få till att vara farligt började han stå och "skutta" på stället tills jag lyckades få honom att tänka framåt.
 
Beslutade mig ganska snabbt för att ta igenom honom på vår åker istället för att rida till grannbyn som jag hade tänkt. Han var väldigt spänd och spattig i början men allt eftersom började han slappna av och blev riktigt fin i formen. Tänkte fatta en vänstergalopp och låta honom gå på lite för att fortsätta att hålla uppe hans humör. Dock fattade han fel galopp och vi tog därför svängen i förvänd galopp. Jag hade ingen tanke på att han skulle byta galoppen men jag tänkte att det kanske kunde vara värt ett försök. Och vipps så hade han gjort ett rent byte. Aldrig att jag kunde tro att det var så enkelt att göra galoppombyten på honom. Gjorde några fler försök och även de lyckades. Fick några korsgalopper men det var endast i några steg innan vi fick galoppen ren igen. Men det slutade med att jag kunde ligga på en 8-volt och göra rena galoppombyten i en rund galopp med hög fin form. Vilken känsla!
2016-02-17 @ 22:29:00 Permalink Ridsport Kommentarer (0)

Ett steg bakåt, två steg framåt

För visst har vinterns träning gjort skillnad!
Han har blivit både mer vaken, allert och han är så otroligt mycket enklare att påverka nu än förut. 
Han är helt underbar på träningarna nu mera, pigg och framåt och speciellt i hoppningen har hans attityd blivit helt förändrad! Från att han sökte vägar ifrån jobbiga övningar för att slippa ta i till att nu söka upp dem och finna en väg ur dem. Kommer han fel så lägger han in ett travsteg eller trampar om, vilket han inte gjorde alls för sådär ett halv år sedan.
 
Jag kan verkligen inte säga varför det blev som det blev i söndags. Men av någon anledning tog vi inte med oss allt detta in i själva banan.
Han kändes fin på framridningen och var koncentrerad och blev allt mer mjuk och rund i sin form. Men redan i framhoppningen tyckte jag han kändes lite oengagerad. Vi kom fel till hindret och han mest slängde sig över för att liksom komma vidare.
Inte vet jag om det var mig det berodde på. Jag kunde inte själv känna att jag gjorde någon skillnad mot träningarna men bevisligen så var det någonting som inte riktigt var som det brukar. 
I banan sen var det som att prata med en vägg. Han förstod inte mig och jag förstod inte honom. Ingen energi fanns och heller ingen direkt möjlighet att rama in eller försöka få till runda svängar. 
Vi fick 4 fel pga en dålig sväng mot första hindret och drog då på oss ett stop (tog oss en sväng brevid hindret..) så själva resultatet på pappret är absolut godkänt! Men för mig är känslan värd så mycket mer. Jag rider hellre runt med 12 fel och en bra känsla än 0 fel där jag känner att jag inte kan påverka honom så som jag vill.
 
Men ändå får jag försöka se det "possitiva" i det hela. För trots att jag  tycker att vi tog ett litet steg tillbaka så förväntar jag mig nu att vi inom en snar framtid kommer ta oss två steg framåt. Det gäller bara att vi ska ta oss över tröskeln som står i vägen.
I vintras förra året när vi köpte honom fungerade det mesta. Både hoppningen och dressyren fungerade bra. Vi fick till några fina resultat och träningarna gick bra. Allt var bra/okej, men inte så mycket mer eftersom vi inte kände varandra.
Sen i höstas fick vi en dipp där energin tog slut och det började gå långsammare i utvecklingen och jag kände väl lite grann att jag tappade motivationen efter vårens framsteg. Nu i efterhand kan jag absolut säga att jag väntade mig en dipp, för man kan inte alltid ligga på topp. Det är bara så. Men självklart var det tråkigt när vi väl var där.
Men så småningom började träningarna gå bättre och jag började få upp motivationen men även självkänslan eftersom jag började inse att jag kanske skulle få lyckas ändå.
Tillslut gick både träning och tävling bra och vi avslutade säsongen med en vinst på 67% i LC.n efter en rad sämre resultat.
Lika var det med hoppningen då den också gått bra på träning under längre tid. Men sen vid ungefär samma tid började även den kärva.
Men nu till vintern när jag har lagt lite mer fokus på hoppningen, egentligen utan att jag tänkt på det men det har på något sätt bara blivit så , så har även den stärkts och blivit bättre igen.
 
Idag går dressyren jättebra på träning och även bra på tävling. Hoppningen går också jättebra på träning men går fortarande kärvt på tävling.
Inte vet jag om det endast är mig det beror på. Visst kan jag ta på mig en del men misstag gör man alltid mer eller mindre och fortfarande finns vissa frågor som jag inte har något svar på.

Själv har jag aldrig haft några såkallade "tävlingsnerver", jag är alltid taggad men kan inte minnas att jag har varit nervös en enda gång. Möjligtvis på någon hopptävling med Elicia eftersom man aldrig visste hur det skulle gå. Men vem vet, kanske har Mirakel tävlingsnerver? Lika mycket intryck som det är för mig är det för han och känner han att jag blir stressad blir inte han direkt lugnare.
Men min tanke på att tävla LD (80cm) med honom i år och eventuellt träna några centimeter högre står jag kvar vid. För vi har alltid sagt att det inte är höjden som är problemet. Vi hoppade 70cm nu i helgen och han tar inte i ett enda språng även om han ligger i ett rejält undertempo. Så får vi bara ihop oss lite mer, lite mer framåtläge och mer rutin och mer träning så kommer vi komma vidare, men det gäller bara att hålla orken uppe och inte vika ner sig. För jag vet att han kan, jag vet att vi kan.
 
 
2016-02-16 @ 18:43:00 Permalink Bilder Kommentarer (0)

En vecka senare

Nu har det återigen gått en vecka sedan något skrevs här, riktigt tråkigt att jag inte hunnit skriva mer. Jag har haft idéer på inlägg men när idéerna slagit mig har tiden inte funnits.
Hur som helst så kommer här en veckosummering, igen..
 
MÅNDAG
Måndag betyder skola och denna veckan är sista dagarna som man kan lämna in sin gymnasieansökan.
Lämnade in den direkt på morgonen och kände mig rätt nöjd med mitt val.
1, Sam-media på Hagagymnasiet
2, Hum på Soltorgsgymnasiet
Själv har jag inte haft så mycket gymnsieångest, jag bestämde mig ganska tidigt vad jag ville gå. Trodde jag..
 
Mirakel fick vila eftersom vi var i Avesta och hoppade dagen innan. För min del blev det istället en kväll med plugg, mycket att göra denna veckan.
Lite senare kväll än planerat men jag blev iallafall klar med engelskan, spanskan och no.n. Skönt!
 
TISDAG
Klockan ställd på 06:50, upp kom jag vid 07:20. Bra jobbat! Dödstrött och fick slänga i mig frukosten. Kom in i skolan 5 minuter innan vi började, härligt.
Fortfarande mycket att göra, men jag planerade in en matteredovisning till fredagen.

Red ut på Mirakel med mamma och Thor i vagn. Seg häst hela vägen bort och till viss del hem innan sista uppförsbacken där han sköt fart som värsta raketen. Inte jättemycket kontroll då inte.. Men det som är skönt är iallafall att Mirakel så gott som aldrig gör något mer än så. Möjligtvis att han har bockat ett par gånger varav en gång då jag inte vet om det var ett bocksprång eller om han bara snubblade.. Så det får man vara väldigt tacksam för!
 
In lite sent från stallet så jag åt lite och kollade en timme på tv.n innan jag återigen var dödstrött och gick och la mig.
 
ONSDAG
Mycket gymnasieprat bland vänner i skolan, det har det i och försig varit de senaste veckorna. Förövrigt mycket plugg till kemi provet på fredag och till samhälllskunskaps provet på onsdag veckan efter.
Lite svårt att hålla fokus dock pga. gymnasietankar och allt som hör där till.

Åkte med mamma till stan för att kolla på balklänning. Vi missade dock att det bara var tidsbokning under vardagarna så vi hamnade på ett café istället. Funkar det med!
Nu har även jag börjat vela kring valet. Börjar ändra mig kring mitt förstahands val. Tänker på det hela eftermiddagen och kommer till sist fram till att jag vill välja om.
Kollar upp programmen och jämför allt i detalj. Kvällen slutar med att jag bestämmer mig för att välja om.
Ny ordning:
1, Natur-sam på Soltorg
2, Sam-media på Haga
3, hum på Soltorg
 
Förvånande nog valde jag natur till sist. Enda sen jag började 7.an har jag varit fast besluten att välja vad som helst förutom just natur. Jag har aldrig gillat no-ämnena så värst mycket så varför skulle jag ens fundera på att välja natur?
Nu på senare dar har jag insett att det kanske inte är så dumt ändå. Hur illa kan det vara liksom? Visst, mycket plugg blir det men vill man lyckas i någon annan linje behöver man lägga ner tid på det också. Jag känner att jag vill ha en bred utbildning eftersom det är helt omöjligt att bestämma vad man ska göra till 65 års ålder när man går i 9.an.
Trots att jag aldrig älskat no har jag ändå bra betyg i de ämnena.
I dagsläget har jag redan klarat mitt slutmål vad gällande meritpoäng, 302,5p om någon skulle vilja veta, och jag hoppas på att kunna stärka det ytterligare några poäng. Så, varför inte ta chansen? Med mina egna tillval kommer det bli bra. Skulle allt krascha totalt får jag väl byta då, men just nu känns det bra!
Tror även soltorg kommer bli bra, skolan verkar bra och de har roliga aktiviteter tillsammans som sammanflätar klassen. Vilket jag har saknat under min högstadietid.
Riktigt spännande ska det bli! 
 
TORSDAG
Fick hjälp i skolan idag att fixa till min ansökan. Nu känns det riktigt bra!
Dagen gick förövrigt väldigt fort. 

Hoppträning på kvällen som vanligt, gymnastikhoppning även denna vecka. Mirakel var till en början helt vild.
Vi skulle galoppera över en bom på marken som låg på diagonalen och därefter byta galopp. Han laddade genom hela svängen och kastade sig över bommen. Bytet gjorde han bra trots för mycket fart, dock var han lite efter i bak men det är bara att träna på!
 
FREDAG
Äntligen fredag! Bara jag som tycker att den här veckan har gått väldigt fort? Kemiprov på morgonen, tror det gick bra. Kändes iallafall så. Matteredovisningen blev inställd pga tidsbrist. Suck.
Gymnastik på idrotten, var faktiskt kul och inte alls så svårt som jag minns det. Framsteg!
 
Myseftermiddag med tjejerna efter skolan. Tänkte även ta en promenad med Mirakel efter att de åkt hem, men det blev så sent och var så mörkt så det fick vara. Han har ändå rört sig bra i hagen så det är nog lugnt.
 
LÖRDAG
Idag. Äntligen ikapp!
Får bli en eftermiddags promenad med Mirakel idag istället. Vill försäkra mig om att han inte är stel till i morgon då det är det årliga hjärtehoppet i Säter. Behöver även packa väskan inför i morgon och putsa all utrustning. Inte min favorit grej men välbehövligt och bra blir det!
Ska även iväg en sväng idag och kolla på balklänning, vi gör et nytt försök! Börjar bli dags att ta tag i allt nu för det är faktiskt kortare tid kvar än vad man kan tro.
Ikväll blir det mellomys med familjen, en standard lördagskväll.
 
SÖNDAG
Hjärtehoppet på förmiddagen/dagen. Hoppar Mirakel på 70cm och lika så med Helios. Förhoppningsvis är båda pigga och glada!
Eftermiddagen tillbringas antagligen med skoljobb. Matteredovisning på tisdag, engelska redovisning på onsdag, so prov på onsdag och HKK prov på torsdag. Eventuellt ett spanska prov på torsdagen också men vi får se. Känner att jag mest vill bli av med allt nu.. Så jag ser framemot veckan därpå! Då jag förövrigt åker till fjällen.
2016-02-13 @ 10:42:00 Permalink Min vardag Kommentarer (0)

Hopptävlingsdebut

Jobbade gymnastikhoppning, serier med Mirakel i torsdags. Riktigt duktig var han!
Blir så otroligt glad när man ser hur stor utveckling han har gjort. Han har fått sån otroligt mycket bättre attityd mot hindrerna och söker nu upp dem själv och tar tag. Numera löser han även så gott som allt själv, kommer han fel lägger han in ett travsteg eller trampar om men fortfarande med fullt fokus framåt och över, till skillnad mot i höstas när han istället la in ett travsteg och vek ifrån.
Blev en hel del hoppning innan jul så jag tog ett "mini break" från den vid jul/nyår och fokuserade mer på dressyren. Det har hjälpt mycket på flera olika sätt. Dels så har han blivit finare i dressyren tack vare hoppningen och lika så till hoppningen där dressyren är en del av det om gjort att vi kommit dit vi är just nu.
 

En liten film från Torsdagens träning.

Idag har jag och Mirakel gjort vår årsdebut och "hopptävlings" debut.
Vi var idag och hoppade i Avesta på en Pay & jump. Hoppade 70cm och blev felfri.
Om man jämför filmerna från i torsdags och idag är dagens mycket sämre. Men jag är ändå nöjd med dagen. Varken jag eller han har rutin, varken ensamma eller tillsammans. Jag tycker dessutom det är sjukt svårt att tävla hoppning, mycket för att jag är van vid dressyren. Där har man fasta starttider, alla följer högerregeln och jag tycker det är sällan som man får väja för någon som skrittar på spåret.
I hoppningen däremot är det alltid folk överrallt, folk som går där de inte ska, folk som inte respekterar varken regler eller andra ekipage.
Jag har till och med varit med om att jag har blivit omkörd i anridningen till ett hinder på framridningen. Många skrittar på spåret och förstår inte att de är i vägen när ett annat ekipage kommer i galopp bakifrån.
Men jag gillar ändå att hopptävla. Med mer rutin kommer det såklart bli mycket enklare.
Så med tanke på att varken han eller jag hade 110% fokus under framridningen och framhoppningen så är jag väldigt nöjd med dagens prestation. Omöjligt är det inte heller att han har lite träningsverk samt är lite trött i kroppen efter torsdagens träning.
Det känns i varje fall väldigt bra inför året och allt vad det innebär. Det är iallafall väldigt kul att vara igång med hoppningen även om våran "riktiga" hopptävlings debut inte är gjord än.
 
 
 Jag är otroligt nöjd med sprången, nästan alla kändes runda och "välgjorda" trots dålig kraft från bakdelen. Kul att känna på hans kompetens! Väldigt spännande inför framtiden.
Två hack mer kraft/energi och det blir tipp topp!
2016-02-06 @ 19:24:00 Permalink Ridsport Kommentarer (0)

Friluftsdag

Friluftsdagar i all ära. Älskar dem när de finns alternativ att åka till Romme Alpin. Är så sjukt glad att jag har mjligheten att åka dit så ofta som det faktiskt blir. Det är verkligen som att komma till fjällen fast på nära håll. Underbara backar som passar alla + bra och god mat. Att då få åka dit på skoltid känns så gott som magiskt. En otrolig möjlighet som jag är väldigt glad för att få ta del av.
Älskar att åka slalom och är där så gott som varje helg, väldigt bra avslut på veckan. Dessutom ett väldigt roligt komplement till ridningen.
 
Bilder från friluftsdagen i Torsdags. Molnigt och snöigt på morgonen men efter lunchen sprack det upp och solen la sig mysigt över berget. 
 
 
2016-02-03 @ 21:48:00 Permalink Bilder Kommentarer (0)

Livet är fullbokat

Har så otroligt mycket att göra just nu. Jag som aldrig brukar göra något hade ungefär en timme som inte var uppbokad i helgen. Men helgen var grym så då går det ju ann. I lördags hann jag med både hoppträning+stalltjänst, ett dressyrpass och en tacokväll med tjejerna. Inte illa! Upp direkt på söndagen och iväg till gymmet för att sedan möta kusin på stan för en "make up kurs" följt av lunch och soffhäng. Mys på hög nivå!
Däremot tar det ganska hårt på en att inte vila upp sig helt efter veckan.. Har varit mer eller mindre död på morgnarna nu men aja, är faktiskt värt det.

I måndags åkte jag till stan efter skolan för några snabba inköp varav ett riktigt spontant. Möjligtvis att det tar pris för årets spontanare. Gick in på Ica och köpte en risifrutti, rostbiff och en plopp. Ibland lyckas man lite extra bra! Därefter åkte jag och mamma till stallet och hon fick rida en lektion på Mirakel. Årets kanske mest spontana dag fortsatte med en ridlektion för min del också. Som tur var hade jag slängt på mig ridbyxorna innan vi åkte men både hjälm och chaps fick jag försöka skramla ihop. Det gick hur som helst bra och alla var glada och nöjda. 

Tisdagen bestod av munkätande och en uteritt i mörkret med Mirakel. Mysigt men tråkigt med regn..  
Dagen började ungefär 10 gånger sämre än vad måndagen slutade då mitt busskort blev stulet under dagen. Så sjukt irriterande att folk inte kan hålla fingrarna i styr och använda den gnutta vett som förhoppningsvis finns i skallen.
Men glad är jag ändå för nyheten att Miriam Bryant kommer till peace & love i sommar har nått även mig. Sjukt kul då jag tycker att hon är den enda bra i år, än så länge. Var osäker på huruvida jag skulle gå eller ej men nu är det mer eller mindre bestämt. Tack för att i varje fall kvällen blev riktigt bra.

Dagen idag har varit relativt lugn. Mycket att göra i skolan dock men än så länge är nog läget under kontroll. I alla fall nästan..
Hade en SO-debatt idag och nästa vecka är det no prov, följt av so prov och hkk veckan därpå. Glad att det i alla fall inte är några nationella prov än..

Helgen blir i varje fall lite lugnare än förra veckan.
Men likväl så har jag planerat in årets första "tävling". Nåväl, en pay & jump för att exakt. 70cm ska vi rida och förhoppnings vis ska vi bli felfria. Det är målet.
Känns bra just nu i alla fall. Mirakel är fin och lyssnar bra för hjälperna så det ska bli riktigt kul att se hur det går!
2016-02-03 @ 20:01:07 Permalink Min vardag Kommentarer (0)

Romme Alpin

Idag har vi friluftsdag och den har jag tänk tillbringa i Romme Alpin. Älskar att vara där, så underbart att vi bor så nära och slipper all lång restid. 
Jag och pappa är där så gott som varje helg och som de senaste 5 åren har vi säsongskort. Hur bra som helst! Visst kostar det en del men jag har för mig att man ska åka ca 12 dagar för att "köra in det". Hittills är vi uppe i 8 dagar så det lär inte bli något problem. 
Men det som är så otroligt bra med säsongskorten är att man väljer helt fritt när man vill vara där och åka. 
Därför brukar vi åka dit till ungefär halv 10 / 10 på morgonen och sen åker vi så länge backarna är bra och innan det blir allt för mycket folk. Tar en fika och åker sen hem. Mycket skönare än att köpa dagskort och känna att man behöver vara där hela dagen. För helt gratis är det som sagt inte.. 

Dagen idag blir säkert rolig men jag hade väl kunnat önska mig lite bättre väder än plusgrader och snöblandat regn.. Men men det blir säkert bra ändå, brukar iallafall inte vara så mycket folk på vardagarna. 
2016-01-28 @ 06:47:31 Permalink Min vardag Kommentarer (0)

Semlor i all ära

En semla eller två har nog de flesta av oss redan ätit i år trots att semmeldagen, eller fettisdagen som denna dag egentligen heter, inte infaller förens om en halv månad.
Nu för tiden så tjuvstartar vi långt innan den dagen. Själv äter jag semlor både innan och efter men lyckas på något vis nästan alltid missa det just på semmeldagen.

När jag var liten var det "vanliga" semlor som gällde. På sin höjd "grodsemlor" som innehåll någon form av pistachkräm.
Men nu för tiden finns det massor med olika varianter.
För att bara nämna några så har det nu kommit den såkallade "pinnsemlan", som du kan hitta bilder och recept på här, semmelwrappen, semmelsmothie och semmelbukett.
Semmelwrappern var 2015 års variant och "semmelsmoothien" är nu nästa steg. En semmelsmothie består helt enkelt av en vanlig traditionell semla som mixas ihop med het skummad mjölk. Personligen tycker jag faktiskt att det låter lite tveksamt men det kan nog vara gott det med. Men jag tror nog ändå att jag håller mig till den vanliga semlan. Jag tycker det känns lite konstigt att dricka en semla..
 
Den bästa semlan jag vet är farmors egengjorda. Ingen semla slår den! Hemmabakat bröd och egengjord fyllning gjord efter eget recept. Mums är ordet!
Vilken semmelvariant är den bästa ni vet?
2016-01-26 @ 22:35:00 Permalink Min vardag Kommentarer (0)

Idioter

Visst är det tråkigt att en del av oss har så förbannat svårt att skilja på mitt och ditt. Att folk inte förstår bättre än såhär. Sjukt irriterande och ledsamt.
2015 var ett år med många sadelstölder i Sverige. För att bara nämna några så skedde det i somras i Trollhättan, Kungsbacka och Linköping. Vi har klarat oss riktigt bra ett tag nu trots att det har varit stölder bara några mil bort. Men så, i början av 2016, året som alla hoppas på ska bli bättre än 2015 är det vår tur att utsättas för sådanna idioter. 3 sadlar stals igår morse från klubben.

Att sadlar har ett värde vet de flesta om. Men för oss ägare till sadlarna är de inte bara värda en summa pengar. Sadlarna är en av de dyraste delarna som ingår i ägandet av en häst. Ofta provas sadlarna ut efter en speciell häst för att passa perfekt. Man kanske till och med specialbeställer eller på annat sätt skräddarsyr en sadel just för att hästen ska få en så behaglig resa som möjligt. EN sadel, i många fall är det bara en som passar. Hästar är precis som vi människor, alla är olika. En häst har liten manke men bred rygg, en annan har hög och bred manke men smal rygg osv. Det är inte bara att gå och köpa en sadel på närmsta ridsportbutik och hoppas på att den ska passa, så enkel är inte vår underbara sport.

Dagligen kämpar vi för att underlätta vardagen för oss själva samtidigt som vill vill ge våra älskade fyrbenta vänner det absolut bästa.
Att köpa en häst kan vara både dyrt och mindre dyrt, men med alla kostnader som tillkommer dvs. utrustning till både häst och ryttare, foder, stallplats, bil + egen/hyrd transport, träningsmöjligheter, försäkringar och veterinärkostnader blir det ingen billig hobby i slutändan. Det kostar att ha häst, inte konstigt att det är en av de dyraste sporter vi har när vi tar hand om minst två individer med sina egna speciella behov, ryttare/kusk + häst. Att då bli bestulen på sina egna ihoptjänade prylar är verkligen som att få en knytnäve i magen. Få av oss är gjorda av pengar och att då bli av med sadlar kan slå riktigt hårt. Visst, en del kan man få tillbaka men det är inte alls lika mycket som man har lagt ut från början. 
Det finns säkert blänande många sätt att tjäna pengar på stulna sadlar men en del är helt klart den digitaliserade värld vi lever i idag. Det är skrämmande lätt att sälja saker nu för tiden. Sadlarna som stals från klubben kan med stor sannolikhet dessvärre redan vara långt utanför Sveriges gränser.

Sjukt irriterande och väldigt skrämmande att folk vågar sig in och ta saker när det är personer kvar i bygnaden. Tre sadlar stulna, men vi får vara otroligt "glada" att det inte är värre än så.
Till exempel ridklubben i Trollhättan blev i somras bestulna på ca 40 sadlar. Nu får vi verkligen hoppas att poliserna lyckas med sitt arbete. Vi kommer aldrig få tillbaka sadlarna igen men förhoppningsvis slipper vi, och många andra, råka ut för de här personerna igen.
Riktigt fegt och skamligt dålig stil att man är så lågt ner att man behöver stjäla för att klara sig i livet.
2016-01-24 @ 16:34:00 Permalink Ridsport Kommentarer (0)

Pulsgalopp

Lördag, underbart! Nästan en toppenhelg denna veckan.
Jag och pappa gick ut med hästarna igår och red en underbar pulsgalopp i lössnön på åkern. Mycket power i båda två! Och som pappa sa: Riktig urkraft. Hästar är något specielt, det är något helt annat mot att åka till exempel skoter. Tänk, vi är så små vi människor jämfört med hästarna. De är stora och starka och vi kommer aldrig kunna vinna över dem med styrka. Även om vi förhoppningsvis är deras ledare kan de hur enkelt som helst bestämma sig för att ta över kommandot och lägga benen på ryggen och springa. Till skillnad från en skoter som man bara kan släppa på gasen på. Något man inte får glömma!
En riktigt härlig galopptur var det i vilket fall.

Idag tog jag ut lille Thor på en liten tur med kärran. Tänkte ta det lugnt eftersom han är under en liten igångsättning. En kort bit hemifrån fick vi draghjälp utav en travare som Thor tydligen hade tänkt hänga på.. Jisses vad han sprang. Kul att han var glad i alla fall. 


I morgon ska min tränare få rida Mirakel en sväng. Nyttigt på många sätt! Ska bli riktigt kul att se honom från en annan vinkel. Inte så ofta jag ser honom från backen. Spännande!
2016-01-23 @ 23:02:00 Permalink Min vardag Kommentarer (0)

Tävlingsplanering

Nu börjar vi ändå närma oss tävlingssäsongen våren 2016. De första tävlingarna här omkring drar igång redan nästa vecka. Själv kommer jag inte göra vår årsdebut förens v. 10. Det har blivit som en standard att börja då, mest för att det inte brukar finnas några andra tävlingar innan men också för att hinna med så mycket träning som möjligt under vintern. Vårsäsongen är både lång och intensiv och därför kan det bli svårt att hinna med lika mycket träning.
Tänkte lägga upp en liten tävlingsplanering här nedanför. Den är långt ifrån klar men de första tävlingarna är i alla fall så gott som satta!

FEBRUARI:
(v.5) 6/2 Pay & Jump i Avesta, 70cm

MARS:
(v.10) 12/3 Dressyrtävling Svärdsjö, LC.1
(v.12) 27/3 Hopptävling Div III omg 1 Smedjebacken, 80cm

APRIL:
(v.13) 2/4 Dressyrtävling Falun, program ej bestämt
(v.16) 24/4 Dressyrtävling Ludvika, program ej bestämt

MAJ:
(v19) 14/5 Hopptävling Div III omg 2 Säter, 80cm
(v.20) 22/5 Dressyrtävling Norr Amsberg, program ej bestämt
(v.21) 28/5 Hopptävling Div III omg 3 Folkärna, 80cm

Eftersom planeringen inte är huggen i sten kan det hända att starter läggs till och tas bort. Men det får vi se allt eftersom hur ritterna känns.
Något mer som vore kul att prova med Mirakel, kanske inte i år men någon gång i framtiden, är någon form av fälttävlan. Vore kul att se vad han skulle tycka om det, förhoppningsvis kul eftersom det är vad jag tycker.
Men vi får se hur det blir.
2016-01-20 @ 17:18:00 Permalink Ridsport Kommentarer (0)

En tillbakablick

Tänk så fort tiden går, nu (igår) har Mirakel hunnit bo här hos mig i ett helt år. Helt galet vad tiden springer iväg. Under året har jag tagit upp kanske lite för mycket om Mirakel och hur tiden har varit och vart jag vill komma så därför tänker jag försöka ta upp en del som jag skrev om för drygt ett år sedan. Just provridningen.
Ja jag har skrivit en del om just provridningar förut...
 
Så här skrev jag den 21/12-15
"Måndag efter jul har jag en provridning inbokad, som alltid är det spännande att se hur just den ponnyn är. Jag har sagt det alltför många gånger och säger det en gång till, denna ponny känns som något jag verkligen vill ha"

Ponnyn texten är skriven om är då Mirakel. En av alla andra hästar jag provred.
Men det var ändå något speciellt med honom redan innan vi kom dit. Mirakel är då efter Veronas Bo-Gi, en hingst jag av någon anledning tycker väldigt mycket om. En givande faktor är i alla fall kärleken till klubbens förra ponny Fanny, eller Funny Girl som hon egentligen hette. En mycket speciel ponny som för alltid kommer ha en speciell plats i mitt hjärta. Hon var en riktig olycksfågel då hon länge drabbades av kolik och till sist fång. Så otroligt tråkigt för hon var så fin, hon skulle kunnat bli en sån otroligt fin ponny.  Men det är en annan historia. Hur det hela kopplas samman är i alla fall just Veronas Bo-Gi. Samma pappa och många lika egenskaper.

Från början var min förhoppning att få tag på just en Bo-Gi häst men allt eftersom tiden gick började jag känna att den förhoppningen kanske skulle få stanna i den fasen.
Men sen kom han, det gråa lilla Miraklet. Efter Veronas Bo-Gi, rätt ålder och inte för långt bort. Som klippt och skuren för mig!
Provred honom mitt i vintern, dagen efter självaste julafton och en bättre julklapp kunde jag inte ha fått. En underbar känsla och en riktigt härlig start på en lång tid tillsammans.

För tänk så bra det blev! Även om vi fortfarande är på en låg nivå så jobbar vi oss ett hack uppåt varje dag. Ett år har gått och om ett år är förhoppningen att han ska vara "klar". Och jag som tycker han är 10 gånger bättre nu än då. Galet spännande att se vart detta är på väg!
2016-01-18 @ 22:16:00 Permalink Mina hästar Kommentarer (0)

Duktig

Känner mig nöjd med kvällens bloggprestation. NU mina vänner fungerar alla menylänkar som finns på bloggen. Jag har även satt in en "infinity scroll" vilket gör att man nu kan scrolla "i all evighet" och se fler inlgg än vad som man tidigare kunnat se på en sida.
Nu är det endast några finjusteringar kvar innan jag kan våga säga att blogen är komplett! Riktigt kul!
2016-01-18 @ 19:58:25 Permalink Min vardag Kommentarer (0)

En uppåtgående trend

Först och främst måste jag be om ursäkt för den här veckans urusla bloggning. Illa illa!
Men jag har tänkt att skriva om en riktigt härlig uppåtgående trend.
Red Mirakel på åkern för några dagar sedan och han var riktigt pigg och glad. Väldigt skönt att känna då han var riktigt dryg på vår förra uteritt. Haha vi kom ungefär 100 meter innan han bestämde sig för att inte gå vidare. Men efter lite trixande drog han en djup suck och fortsatte ändå. Finare än någonsin dessutom haha. Men lyckan varade inte så länge innan vi återigen skulle snurra runt i en kvart till.. Får man inte honom att gå på ett tag stänger han på något vis av och då är det ingen större idé att fortsätta. Hoppade därför av och gick med honom bortåt och red hem med förhoppning om att det skulle gå bättre. Visst gick det bättre men absolut inte utan arbete! Två dagar senare red vi ett rejält pass i dressr på banan för ta igenom eventuela rester. Men OJ vad fin har var! Sån häftig känsla vad lite snö kan hjälpa till!
Därefter, ytterigare två dagar senare red vi ut igen men denna gången var han så mycket bättre, och jag med för den delen. Visst testade han ett par gånger men inte alls på samma sätt. Kul att se att timmarna man lägger ner ger resultat!
För dagen fick det bli en pulsgalopp på åkern, riktigt mysigt! Det märktes att han tyckte det var kul för oj så han sprang, haha buskille. Skönt i alla fall att han 'bara' blir stark.

Dressyr igen på Torsdagen i ridhuset för tränare. Pigg och fin för hjälperna även idag trots "brist" på snö innanför väggarna. Traven börjar vi hitta riktigt fint nu men fortfarande finns det såklart en del styrkebitar att finslipa. Galoppen är fortfarande lite lägre då han gärna skjuter på mer bakifrån än vad han orkar sätta under sig. Vilket ändå är bra eftersom han tänker framåt och kommer bli riktigt häftig när han har den styrka som behövs.
Även med skänkelvidkningarna har det sagt klick med nu på senaste tiden. Verkar som han har vilat sig i form. Jag börjar nu kunna samla ihop honom mer och göra en mer "riktig" skänkelvikning, vilket är kul då han knappt tagit sidförande skänkel förut..
Vi slipar på och satsar på att komma ut med dunder och brak till vårens tävlingssäsong, självklart höstens tävlingar också men vi tar ett steg i taget.
 
Igår var vi och mätte honom, eftersom han är 8 år i år blir han vuxen och måste slutmätas. en centimeter hade han vuxigt och var nu 145cm i mankhöjd vilket jag mer eller mindre hade trott.
Passade även på att vaccinera honom eftersom vi ändå var där. Mycket folk, mycket hästar och kaos skulle jag vilja summera det hela. Men trots det och lite halv dålig stickning om jag får säga det så skötte han sig exemplariskt som alltid.
Bara en liten tanke till er som ska mäta era ponnyer/hästar. Vet ni om att ponnyn är en halv decimter för stor kan det vara ett tips att pussla ihop det innan man åker på mätning. Det är sällan man är själv där om jag säger så. Bara min åsikt men jag vet att fler delar den tanken..
2016-01-16 @ 11:42:24 Permalink Mina hästar Kommentarer (0)

En termin till

I morgon börjar återigen skolan. Som alltid har jullovet gått för fort. Men nu återstår bara en enda termin av 9an vilket är helt sjukt. Faktiskt lite blandade känslor för det. Självklart är det otroligt skönt att det närmar sig slutet på min skolgång men samtidigt är det lite halv läskigt att jag ska välja första steget av min framtid. Men på samma sätt som det är lite skrämmande är det ändå lite kul eftersom jag får möjlighet att studera det jag vill. Det blir säkert bra när man väl kommer igång. Jag får väl göra en update i höst helt enkelt.
 
 
Mirakel fick sig en genomkörare på banan i 2 dec. lössnö i dag. Riktigt duktig var han och det var länge sedan det kändes SÅ bra! Lyckades få till en liten film som jag tänkte dela med mig av.
 
 
Självklart finns det fortfarande en del att jobba på innan jag är 100% nöjd, som till exempel rundare form, men bakbensangagemanget är så mycket bättre nu än för ett halvår sedan! Riktigt kul att få känna hur stor utveckling vi ändå har lyckats med.
2016-01-10 @ 21:45:00 Permalink Min vardag Kommentarer (0)

Bloggdesign

Ni vet när man kämpar med något så mycket man bara kan men ändå inte lyckas? En sådan kväll har jag haft idag. Eller har.. Som ni kanske har märkt fungerar inte länkarna "Inläggen", "arkiv" eller "kategorier". Det är där problemet sitter. Jag ser inga fel i koderna men det vill såklart ändå inte fungera.. Någon som är lite haj på html koder och kan ge en hjälpande hand? Skicka iväg en kommentar! ;p Eller ett mejl till [email protected] för ibland vill inte komentarsfältet fungera flefritt heller...
Självklart är planen att det ska fixas men hur och när kan jag tyvärr inte lova men självklart talar jag om när jag lyckas tänka ut något smart.. ;)

På tal om något helt annat så var jag och köpte nya ridstövlar idag. Mina gamla som jag haft i knappt 4 år sprack i dragkedjan 5 minuter innan hoppträningen i Torsdags. Det var tredje gången nu och man blir faktiskt van haha. Det var bara direkt iväg och leta upp en stark tejp för att över huvudtaget kunna rida i dem. Dessvärre hittade vi ingen svart tejp men en jätte-gul stark tejp fick duga. Nya modet kanske?
Eftersom de har blivit så utnötta i skinnet + spruckigt i vissa sömmar kände jag att det inte riktigt var värt att byta dragkedjan en tredje gång så det fick bli nya stövlar.
Att köpa stövlar när man är kort är typ det svåraste som finns. Inte bara ska jag säga! Dessutom vill jag ha mycket detaljer som samtidigt är mjuka och sköna. Dressyrsövlar är inte skönt. 
Men jag hittade till slut dessa på hööks:
 
Bild lånad från hööks.se 
Bra pris och väldigt sköna. Jag gick i dem i butiken i kanske 15 minuter och därefter var de mjuka och följsamma. Stor tumme upp!
2016-01-09 @ 23:09:00 Permalink Min vardag Kommentarer (0)

Att ha kallstall

Under en vinterdag när det är lika kallt som det är varmt på sommaren är det inte alltid en självklarhet med värme och vatten för oss som har kallstall. Och tur är väl det för mig för här där jag bor finns det inte en buss som går... Och jag får vara otroligt glad som har förmånen att ha stall hemma. Hade vi bygt stallet idag hade det nog inte varit ett kallstall men eftersom det för många år sedan var en gammal ladugård så var det, på sätt och vis, inte möjligt att gör det till ett varmstall. I alla fall inte med tanke på kostnad, tid och allmänt pusslande.
Att ha ett kallstall innebär att man alltid går med jackan på, alltid har tjocka vantar och många lager. Men det betyder också att vinteradagar som dessa, är det inte alls säkert att vattnet fungerar. För oss har det varit heltjälat sedan ca en vecka tillbaka. Som tur är har vi nära till ett varmt pannrum vilket underlättar det hela enormt.

Något man kanske inte tänker på är hur svårt det är att få grejer att torka när det ständigt är kallt. Men återigen igen har vi tur som kan hänga in täckena i pannrummet och på så vis få de torra och varma. Eftersom vårat stall är så pass gammalt så är det väldigt glest bygt där det inte är stenväggar. Det gör då att det samlas mycket damm och smuts innanför väggarna. Men att det från början är en ladugård är samtidigt ett stort plus eftersom vi har ganska mycket plats. Därför sköter vi aldrig hästarna inne i deras boxar utan kan hålla dem rena för damm.
Dessutom har vi möjlighet till att ha otroligt stora och luftiga boxar. Vi har satsat på stora boxar och lite smalare gång eftersom vi ändå aldrig står med hästarna uppbundna där, utan vi vill att hästarna ska trivas i sitt hem lika bra som vi i vårt.

På nyår och sista april är vi dessutom otroligt tacksamma över de otroligt tjocka stenväggarna som omsluter själva "stall" delen eftersom de isolerar mot ljud otroligt bra. Det är mycket därför vi aldrig har råkat ut för oroliga och stressade hästar när fyverkerierna skjuts. Det ger mycket att veta att hästarna har det bra och det är otroligt skönt att kunna slappna av när andra blir tvungna att tillbringa firandet ute i stallet.

För extra trivsel rengör vi självklart stallet varje år + målar de delar som hästarna har slitit bort färgen från. Hur vidare hästarna uppskattar det eller inte vet man aldrig men det ger i alla fall ett gott intryck och trevligare miljö. Även om det inte brukar hålla så länge eftersom hästarna fritt sullar och lyckas skava bort färgen varje år, men det gör ändå så otroligt mycket!
 
 
2016-01-08 @ 14:27:00 Permalink Bilder Kommentarer (0)

Galen ponny

Passade på att ta ut Mirakel i förmiddags solen idag.
Hela vägen bort var han lite dryg faktiskt, han gick två steg, inbillade sig att han var rädd för ett grässtå och skulle absolut inte gå vidare. Vi tog sådär 30 varv på en liten volt och jobade sidorna på honom för att han skulle fokusera mer på mig än på marken. Sen gick vi 5 steg och så stannade han och vi fick göra om proceduren. Haha ibland har han lite egen vilja ändå den lilla skruttponnyn.
Något bus på åkern blev det tyvärr inte eftersom det fortfarande är lite för lite snö för att den hårda och skrovliga marken inte ska komma fram. Därför fortsatte jag en bit till på en åkerväg som går mellan två diken. Det ena djupare än det andra.. Lite otäckt är det faktiskt när han börjar snurra omkring och backa, jag är inte så säker på att han vet vart han har sina bakfötter alla gånger. Eller jag vet det, vi båda två vet nog det egentligen för vi har redan varit ut på en plöjd, stenhård åker samtidigt som han inte riktigt förstår varför han har hamnat där. Men man kan ju inte lyckas med allt....
När vi väl vände blev det i alla fall fart på honom, herrejösses vad den ponnyn kan springa om han vill. Det som ändå är skönt med honom är att han gör aldrig något. Han blir pigg och stark, visst, men han börjar aldrig bocka eller skutta omkring för att försöka få av en. Bara för att jag säger så nu så kommer han väl börja med det, men peppar peppar ta i trä ;) Dessutom så känner man när han börjar länga ut sig och ta meter för meter. Han är rätt schysst ändå.



Mysigt väder var det dessutom, inte illa!
2016-01-05 @ 16:48:00 Permalink Min vardag Kommentarer (0)

För snart ett år sedan

Nu har det snart gått ett helt år sedan Mirakel flyttade hit. Tänk vad tiden går fort!
Vårat första år tycker jag har varit ett bra och otroligt lärorikt år även om vi kanske inte riktigt har kommit dit jag hade hoppats på från början.
Det här året har egentligen bara gått ut på att han ska stärka sig och bygga uskler och lägga på sig mer hull. Det har han gjort men vi är fortfarande bara halvvägs. Ett år kvar att få till den "perfekta" kroppen inann han är så pass bra i styrkan att han har det som behövs. Även om vårt första år mest har bestått av lättare krav och "unghästridning" så har vi hela tiden försökt ett steg längre, pusha honom lite mer. Nästa år ska vi fortsätta attt stärka honom men nu genom lite mer krav och mindre unghästridning. Han är faktiskt inte unghäst längre.
Vi ska i och med det försöka komma bort från LC klasserna i dressyren och ha LB som våran nivå. Vi kommer träna vidare för att eventuellt kunna smygstarta någon LA klass. Antingen till hösten om vi har kommit så långt eller till våren 2017, det får vi se senare när vi har kommit längre in på året och tränat några steg längre.

Bjuder på en liten film dagen till ära. 

Den här filmen är från vårat första dressyrpass. Även om vi rider på enbart lånade grejer och att han knäpper av så får jag ändå vara nöjd. Helt bort i tok går han i alla fall inte! :)
2016-01-05 @ 15:43:25 Permalink Mina hästar Kommentarer (0)

Summering av 2015 del 2

JULI 
I juli åkte vi för tredje gången till en sadelutprovare med Mirakel. Vi åkte även denna gången till Mustang. Sedan vi var där sist hade det nu gått 3 månader, de rekommenderade oss att åka tillbaka dit efter just 3 månader för att se till så att sadlarna fortfarande låg bra. Eftersom Mirakel hade breddat sig åt all håll och kanter så passade såklart inte sadlarna lika bra som förut. Även denna gången var det lite svårt att hitta sadlar till honom men med lite fix och trix och underbar service så löste det sig och vi åkte hem igen med två nya sadlar till vår lilla kompis. 
 
Sista helgen i Juli gjorde vi våran LB.1 debut i dressyren. Han blev trött på slutet men vi lyckades ändå skramla ihop drygt 60%. Glada och nöjda åkte vi hem i "sommarvärmen" (regnet) och tränade vidare för att fortsätta rida över 60% och klättra uppåt.
 
AUGUSTI
Första veckan i augusti var en otroligt bra vecka. Den tillbringades nere i skåne hemma hos Elsa. Het underbart, sommar, vänner, hästar, stan, stranden ja allt! 
Under två dagar var vi på ponny EM vilket var helt fantastiskt! Inte utan att man var lite avis på de som fick rida.. Vi vann även biljetter till Gbg horse show, både vi och de, till samma dag och nästan brevid varandra! HElt otroligt med tanke på hur många som ändå var på EM.et! 
 
I augusti deltog vi även i div II laget de första två omgångarna medan klassen gick i LB. LA klassen (finalen) får vänta ett tag till. Vi höll oss nästan vid vårat mål, att ligga över 60% i LBn. Vi har startat LB 5 gånger hittills och har i varje fall varit över 60% de flesta gångerna. Förhoppningen är i alla fall att vi ska rida över 60% i de klasser vi rider, dvs. LC och LB. Det är vårt mål och det ska vi klara!
 
SEPTEMBER 
Div II laget fortsatte även i september men för oss blev det inga jättebra resultat men någon "dipp" måste man få för att man ska kunna komma vidare och bli bättre.
 
OKTOBER
I oktober lyckades vi återigen dämma till med en vinst, även denna gången i LC.1. Vi lyckades dessutom med ett poängrekord som hette duga! Vårt rekord sedan innan var på drygt 64% vilket jag absolut var nöjd med!
Han kändes fin på framridningen men jag vågade inte hoppas på för mycket, men visst vore det roligt om det kunde hålla i sig hela vägen!
In på banan och han bara levererar! Riktigt fin kändes han under så gott som hela programmet, fram till sista galoppen mer exakt. Då blev han trött och lite bekväm så han fick lite "motorstopp" mensom tur var så var det inte så mycket kvar av våran ritt så vi lyckades ändå hålla ihop de bra.
Jag var nöjd och hopades såklart på att vi skulle få bra poäng. runt 64% trodde jag nog att vi skulle landa på. Poängen bev färdigräknade och de sa att vi hade fått 67,5%. Både jag och mamma trodde först att de hade räknat fel för så mycket hade vi inte förväntat oss! Självklart blev vi glada och Mirakel fick några extra klappar. Riktigt härlig känsla!
  
NOVEMBER
Eftersom det gick så bra på förra tävlingen fick jag mersmak och valde att åka på en ytterligare tävling även fast jag egentligen hade tänkt att tävlingen i Oktober skulle vara årets sista. Vi tävlade nu en LB.1 med bedömning CR (clear round). Eftersom klassen endast gick i CR så kände jag att vi skulle kunna åka dit och mest rida för att få lite mer rutin. Rutin fick vi väl i allafall eftersom vi var där men förutom det kändes det som årets miss. Ingenting kändes bra och allt bara krånglade. Nej usch det är otroligt lätt att vara efterklok men jag ångrar mig så att jag åkte dit. Men men, det är bara att ta nya tag.
 
DECEMBER
I december har vi tagt det lugnt med hästeriet. I alla fall från jul och framåt då han fick sin vintervila under jul och nyår i år.
Måndagen innan jul var vi i Säter på den årliga julhoppningen. För att göra en kort sammanfattning så gick ponnyn bra medan jag mest klantade till det för honom.. Så kan det gå, stackars liten.
2016-01-04 @ 22:47:00 Permalink Bilder Kommentarer (0)

Dressyrträning

Dagen är som förväntat fortsatt bra efter 20 åk i en perfekt slalombacke och en underbar dressyrträning.
Usch vad drygt det var! Haha, men oj vad bra det gick! Formen var kanske inte tipp topp men vi båda jobbade bra och tog oss upp till nästa steg. Ingen mer unghästridning här inte, han blir ju ändå 8 i år! 
Mycket fokus på vänster fram och höger bak. Han gör ju inte mer än nödvändigt om man säger så... Men bra blir det! 
 
 
Hem nu och göra i ordning för hovslagaren som ska komma och få ordning på Mirakels fötter, och Thors för den delen men det bli senare.., + i med snösulor. Riktigt välbehövligt! 
 
Ikväll blir det tacomys med familjen och del 2 av årssummeringen kommer upp! Förhoppningsvis kommer jag kunna få upp lite fler filmer nu om datorn kanske är lite mer sammarbetsvillig än min gamla (fick hem min nya idag).. ;)
2016-01-04 @ 16:49:00 Permalink Mina hästar Kommentarer (0)